12 Mart 2013 Salı

HER GÜN BİR BARDAK ŞİİR İÇELİM ÇOCUKLAR!













Merhaba, bugün biraz havadan sudan bahsedeyim dedim. Havanın ve suyun tarifi en güzel nerede yazıyorsa oradan giriş yapayım istedim konuya. Elbette şiirlerdedir en güzel tarifler, en güzel sorular.
Şiirler de çocuklar gibi soru sormayı severler. Ağaçlara, kuşlara, insanlara ve daha birçok şeye dair biz büyüklerin aklına gelmeyen sorular gelir çocukların aklına. Ve onları öyle bir anda sorarlar ki ağzınızda kelimeler çoğalır, ancak onları nasıl bir araya getireceğinizi bilemezsiniz.






İşte bu noktada Kemal Özer çocuklar için "Sorulardan Bir Gökkuşağı" oluşturmuş. Şiirleriyle sorgulamış dünyayı. Tıpkı çocuklar gibi;

"Sormadan yaşasam bunca soruyu
boyum yine uzar belki
ama sormadan yaşayan biri
nasıl anlar dünyada olduğunu?"






***
Böyle güzel şiir kitapları oldukça çocukların gökkuşağı gibi zihinlerine yeni renkler katılıyor eminim. Ancak çocukların şiir okumasına gereksiz bir etkinlik gözüyle bakanlar da çok. Geçenlerde Varlık dergisinde okuduğum Hüseyin Yurttaş'ın bir yazısından bu kanıya vardım. Ders kitaplarının arasında kalmış, müfredatın zorunlu kıldığı organizmalar gibi bakılır onlara diyor Yurttaş. Çocuklar bir şiir kitabı alacak olsa, velilerin "Şiir o! Onu alma, bak burada daha başka kitaplar var" gibi sözleri de çok işittiğini belirtiyor Hüseyin Yurttaş.  
Şiir sevdirilmiyor gerçekten. Şiirler belirli gün ve haftalarda bağıra çağıra okutuluyor çocuklara. Onlar sadece ezberletiliyor. Her ezberi unuttuğumuz ya da unutacağımız gibi belleğimizden silinip gidiyorlar. Sonra okul bittiğinde yırtıp attığımız kitaplar gibi onlar da belleğimizin çöplüğüne gidiyor.


 
***

Biz yine de yılmadan çocuklarımıza şiir okutalım. Ben de bir şiir kitabı daha tanıtayım sizlere. Edebiyatımızın büyük ustası Fazıl Hüsnü Dağlarca'nın Balina ile Mandalina adlı şiir kitabı dostluğa dair dersler içeriyor. Edebiyat yaşamını sadece şiire adayan Dağlarca bakınız Mandalina'yı nasıl da dillendiriyor:

"Benim adım Mandalina'dır efendim
Sıcak ülkelerde
Bir ağaç yetişir
Sevinci yaşamasından güzel
Kokusu rengi sevincinden güzel
İşte biz Mandalinalar
Çocuklarıyız onun."






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder